Teatrul Colibri Craiova: MESAJ DE ZIUA INTERNAȚIONALĂ A MARIONETIȘTILOR – 21 martie

colibri fatada  Teatrul Colibri Craiova: MESAJ DE ZIUA INTERNAȚIONALĂ A MARIONETIȘTILOR   21 martie poze

SĂPTĂMÂNA TEATRULUI 20 – 27 martie 2014. 21 martie – ZIUA INTERNAȚIONALĂ A MARIONETIȘTILOR

Uniunea Internațională a Artiștilor Marionetiști l-a desemnat în anul 2014 pe maestrul argentinian Eduardo Di Mauro, în prezent stabilit în Venezuela, să trasmită lumii mesajul Zilei Internaționale a Marionetiștilor. Este primul mesaj scris de un latino-american și va fi prezentat ca introducere la Reuniunea consilierilor UNIMA, ce va avea loc în perioada 22 – 24 aprilie, la Varadero, în Cuba.

Printul Broasca afis  Teatrul Colibri Craiova: MESAJ DE ZIUA INTERNAȚIONALĂ A MARIONETIȘTILOR   21 martie poze

Păpușa își are originile în una dintre formele cele mai primitive și originale ale artei: din joc și nu din reprezentarea sacrului, cum s-a susținut. S-a născut din jocul dezinteresat, spontan, transparent și care, în mod natural, a devenit din ce în ce mai complex, adoptând mai multe forme și conținuturi. Marioneta, datorită naturii sale transgresive, a fost un motiv de frică și a fost persecutată de regi, împărați, emiri, țari sau de alte forme abuzive ale puterii, pentru că acest personaj din lemn și cârpă, amabil și pitoresc este purtătorul unui ascuțit talent critic și judecător, utilizând sarcasmul, ironia, umorul cu talent, ritm și efect tăios.

    Probabil că adolescența este perioada din viață în care ne identificăm mai bine cu această străveche artă, pentru că tinerii sunt purtătorii aceluiași tip de energie garnisită cu o iresponsabilitate pasională, reacționînd cu aceiași ardoare la tot ceea ce critică, admiră sau judecă. Poate aceasta este cauza pentru care tinerii sunt ținta preferată a campaniilor mediatice care transformă esențialul în banal și fac apologia non valorilor.

    De mai multe decenii, teatrul nostru își dedică o bună parte dintre eforturile sale adolescenților promovând teme care să-i intereseze și să-i încurajeze să folosescă marionetele pentru a exprima tot ceea ce îi afectează și îi emoționează. Este vorba despre teme tabu precum violența, mafia, alcolismul, corupția, sarcina timpurie, singurătatea și multe altele pe care le abordează cu candoare și ireverență.

    Păpușarii pot, ar trebui să fie capabili să le inspire creativitatea cu ajutorul lecturii, studiului, cercetării și experimentării de noi forme prin care să caute frumusețea și armonia în narațiunea scenică, neuitând nicio clipă că teatrul de marionete include compromisul

    Vorbind de compromis, un cuvânt cu multe sensuri și definiții, mă refer mai ales la responsabilitatea noastră de a înțelege care este locul nostru real în lume și care este poziția nostră față de multiplele cazuri de abuz de putere din sânul societății actuale, care sunt regii de astăzi – emirii, șeicii? Azi nu-i mai găsești stând pe tronuri ornate cu pietre prețioase bine tăiate. Preferă să stea în locuri unde nimeni nu-i poate vedea în mod clar. Posedă mijloace de comunicare pe care le ascund sau fac paradă cu ele, după bunul lor plac. Acest rege cu o mie de capete este, de fapt, neoliberalismul corupt și sălbatic, țarii sunt marile corporații multinaționale, în afară de a se preocupa de a-și mări profitul și puterea, dar puțin le pasă de distrugerea planetei sau a vieții.

    Marionetiști din lumea întreagă, haideți să înfruntăm cruzimea, inegalitatea și nedreptatea. Folosind varietatea de tehnici și estetici pentru a da formă acestei expresive personalități care este păpușa și adăugând și cuvinte incendiare să arătăm cu degetul cum acești tineri, considerați ca lipsiți de ambiție, se luptă pentru o lume mai bună și mult mai umană.”

Eduardo Di Mauro

Teatrul Tempo
2014
Venezuela