Teatrul Colibri Craiova: LUMI ȘI EROI / WORLDS AND HEROES – Expoziție de scenografie din Serbia

Expoziția de scenografie din Serbia Lumi și Eroi / Worlds and Heroes, organizată de Festivalul Internațional al Teatrelor pentru Copii și Otvoreni Univerzitet din Subotica, împreună cu Muzeul Teatrului Vojevodinei din Novi Sad, cu Academia Comisiei Europene de Păpuși și Mini Teater Ljubljana – Slovenia, a fost prezentată prima dată în luna mai 2013, cu ocazia celei de-a 20-a aniversări a Festivalului Internațional al Teatrelor pentru Copii Subotica.

Urmărind expozițiile de păpuși din anii precedenți, aparținând Bulgariei, Ungariei, Croației, Rusiei, Slovaciei, României și Poloniei, din cadrul Festivalului Internațional de la Subotica, această expoziție prezintă creații teatrale contemporane pentru copii, executate de iscusiți artiști păpușari. Păpușile, costumele, schițele și fotografiile expuse de artiști din Serbia sunt dovada vie a producțiilor dramatice, inspirate din literatura pentru copii, basme și moșteniri folclorice de pretutindeni.

afis expozitie Lumi si eroi Teatrul Colibri Craiova: LUMI ȘI EROI / WORLDS AND HEROES   Expoziție de scenografie din Serbia poze

Dincolo de intenția de a pune în valoare cele mai interesante exponate și cei mai talentați artiști, scopul prezentării este de a oferi și o imagine din culisele teatrului. Așadar, alături de ideea de a scoate în evidență anumite performanțe și adaptări conceptuale, se află și materializarea unor peisaje, amprenta creatorilor, lumi diverse și eroi.

Ansamblul in sine nu cunoaște limite cronologice și nici selecții ale materialelor, încuranjând astfel creativitatea si curajul făuritorilor.

Expoziția a mai fost prezentată în Slovenia, Croația și în Serbia.

PĂPUȘILE SÂRBEȘTI

Păpușăria ca artă în sine ocupă o foarte importantă poziție în tradiția și folclorul sârbesc. Păpușile, împreună cu măștile, au un rol dominant în ritualurile magice si obiceiurile populare care s-au pastrat până în prezent în unele comunități.

În 1881, poetul si fizicianul Jovan Jovanivic Zmaj publică piesa Nefericita Kafina” în revista Neven. Textul este însoțit de ilustrații reprezentând păpuși confecționate din cartofi, alături de cateva indicații scenice. Publicația a constituit preambulul acestei manifestări artistice, transformându-l pe Zmaj în precursorul ei. Spre sfârșitul sec. al XIX-lea, păpușarii ambulanți și circarii de stradă și bâlciuri au avut un rol primordial în a raspândi cultura păpușărească.

Ilija Bozic, primul păpușar ambulant sârb, a fost cel care și-a amuzat publicul cu păpușica Todor – versiunea sârbească a grotescului om de rând – care a devenit mai apoi celebru sub numele de Kuku Todor.

În perioada interbelică, pe lângă teatrul de stradă, s-a dezvoltat și interesul pentru așa-numita mișcare Sokol din Cehoslovacia. Astfel, trupele de păpușari au devenit populare în toată lumea și au fost instruite de profesioniști în Novi Sad (1931) și Subotica (1934).

Deja, după Cel de-al Doilea Război Mondial, trupe permanente cu repertorii ample puteau fi găsite pe teritoriul Serbiei.

Astăzi, se regăsesc în Serbia nouă trupe profesioniste dedicate celor mici, cu repertoriu predominant păpușăresc: Teatrul pentru Tineret (Novi Sad), Teatrul de Copii Subotica, în limbile sârbă, maghiară și croată, Teatrul Național Toša Jovanović (Zrenjanin), în sârbă și maghiară, Teatrul de Păpuși Niš, Teatrul de Păpuși Pinokio (Zemun) și Teatrul pentru Copii Kragujevac. Teatrul Boško Buha (Belgrad) și Puž Little (Belgrad) au dezvoltat și spectacole dramatice.

Din nefericire, Serbia duce lipsă de instituții educaționale în acest domeniu. De aceea, regizorii și păpușarii sârbi deprind această meserie și se instruiesc în Cehia, Polonia și în Bulgaria. În afara acestor aspecte, teatrul de păpuși sârbesc este preponderent dedicat copiilor, în timp ce producțiile pentru adulți sunt extrem de rare. Însă, numai datorită regizorilor și păpușarilor talentați, arta păpușărească sârbească a putut atinge standarde foarte înalte.