Prioteasa, CJ Dolj: Veste extraordinară privind Aeroportul Craiova. Proiect de 24 de milioane de euro pentru infrastructură

prioteasa pilot aeroport Prioteasa, CJ Dolj: Veste extraordinară privind Aeroportul Craiova. Proiect de 24 de milioane de euro pentru infrastructură poze

Peste 24 de milioane de euro vor fi investite în modernizarea infrastructurii Aeroportului Craiova, ca urmare a acceptării proiectului de către experții JASPERS și Autoritatea de Management pentru Programul Operaţional Sectorial Transport, a anunțat, miercuri, președintele Consiliului Județean (CJ) Dolj, Ion Prioteasa.
Totodată, Ion Prioteasa, președintele CJ Dolj, a declarat că, la finalul investiţiei, Aeroportul Craiova va deveni unul dintre cele mai moderne din ţară, condiţiile asigurate operatorilor aerieni recomandându-l ca aeroport-rezervă pentru Otopeni.
„Avem o veste extraordinară privind Aeroportul Craiova, pentru care începe oficial o nouă etapă a modernizării, de data aceasta cu fonduri europene, prin Programul Operaţional Sectorial Transport. Este vorba despre o sumă de peste 24 de milioane de euro pentru investiții în infrastructură, bani atraşi de către Consiliul Judeţean Dolj şi Aeroportul Craiova, printr-un proiect la care lucrăm de câţiva ani.
Avem, așadar, susținerea financiară pentru a-l pune în operă la deplina amploare la care l-am gândit – o lucrare care să reziste probei timpului. Autoritatea responsabilă din cadrul Ministerului Transporturilor ne-a anunţat că soluţia noastră tehnică a fost agreată şi de experţii JASPERS, precizându-ne că pot fi începute demersurile pentru organizarea licitaţiei de atribuire a contractului de proiectare și execuție.
Vedem astăzi că se materializează un proiect al nostru căruia, atunci când îl anunţam prima dată, mulţi poate că nu îi dădeau mari şanse de izbândă. Dar se ştie că soarta ţine cu cei curajoşi, iar noi ne-am bătut ani la rând, având convingerea fermă că vom reuşi.
Această investiție de 24 de milioane de euro n-ar fi fost posibilă dacă, în ultimii ani, CJ Dolj n-ar fi alocat alte câteva milioane de euro din bugetul propriu pentru ceea ce a însemnat, practic, aducerea acestui aeroport la standarde europene. Vreau să le mulțumesc consilierilor județeni și tuturor celor care au susținut și și-au dat concursul la reușita acestui plan ambițios, cu satisfacția că, iată, astăzi avem ocazia să vedem încă o dată toate aceste eforturi recompensate.
Fondurile pe care le-am obţinut prin acest proiect vor fi folosite pentru rezolvarea unor aspecte de maximă importanță pentru infrastructura aeroportuară: reabilitarea integrală a pistei de aterizare – decolare, extinderea căii de rulare şi achiziţionarea şi instalarea unui sistem modern de balizaj, care va permite operarea în condiţii dificile.
De asemenea, va fi extinsă platforma din faţa terminalelor, o măsură absolut necesară, luând în calcul faptul că traficul va creşte simţitor încă de anul viitor, când vom avea săptămânal cel puțin 15 zboruri directe către destinații din Uniunea Europeană, deci vor fi şi zile cu câte trei aterizări și decolări. Mărind această platformă, ne asigurăm că îmbarcarea și debarcarea călătorilor se vor derula cu operativitate. În ansamblu, Craiova va avea unul dintre cele mai moderne aeroporturi din țară.
Este clar că, odată realizate toate aceste investiții, care duc la creșterea gradului de siguranță și a capacității de deservire a operatorilor aerieni, Craiova va deveni aeroport-rezervă pentru Otopeni, pe zona de vest a acestuia. Practic, către noi vor fi redirecționate aeronavele, în situaţiile în care nu se va putea ateriza la Bucureşti.
Din acest punct de vedere, vom mai avea un atu important. Mă refer la autostrada către Piteşti, o investiţie pe care, anul trecut, premierul Victor Ponta o anunţa la Craiova, cu ocazia participării chiar la inaugurarea aeroportului modernizat. Iată că acest proiect prinde contur, în sensul că, la cererea Companiei Naţionale de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale din România, Consiliul Judeţean Dolj a eliberat certificatul de urbanism necesar actualizării studiului de fezabilitate.
Se creează astfel, pentru Craiova, o legătură rutieră rapidă cu capitala şi, mai departe, cu Constanţa, printr-un sistem de autostrăzi, ceea ce nu doar că va facilita circulaţia pasagerilor, ci va însemna impulsionarea investiţiilor. Spun acest lucru pentru că dezvoltarea aeroportului şi cea a mediului de afaceri din zonă sunt în directă legătură şi se susţin reciproc.
Pe de o parte, modernizarea aeroportului şi creşterea capacităţii acestuia asigură o importantă poartă de intrare pentru investitori, făcând întreaga regiune mai accesibilă şi mai atractivă din acest punct de vedere. Şi, în acest sens, consiliul județean pregătește terenul viitoarei dezvoltări economice, prin deschiderea Parcului Industrial «Craiova 2», unde, pe o suprafață de 30 de hectare, vom oferi facilități companiilor care înfiinţează puncte de lucru și creează locuri de muncă.
Pe de altă parte, conturarea unui pol industrial puternic pe această nouă platformă de afaceri – lucru care, dată fiind reușita Parcului Industrial «Craiova 1», am convingerea că se va întâmpla – este de natură să determine abordarea ideii de creare a unui terminal cargo la aeroport. Se asigură astfel posibilitatea ca producția fabricilor din sud-vestul țării să fie transportată mai ușor, pe calea aerului, către principalele piețe de desfacere.
Totodată, se impune să ne gândim, în perspectivă, la o nouă etapă de dezvoltare a acestui aeroport, cel mai probabil prin construirea unui nou terminal pentru pasageri, în situaţia în care evoluţia traficului aerian va urma şi pe viitor această creştere spectaculoasă din perioada 2013 – 2014. Într-un interval scurt de timp, rutelor deja clasice Craiova – Milano și Craiova – Roma li se adaugă cursele directe de la și către Londra, iar apoi, de anul viitor, Bologna, Dortmund și Barcelona. Practic, de pe Aeroportul Craiova se va zbura șapte zile din șapte.
În paralel, rămâne să vedem și cum se vor mobiliza operatorii de turism din regiune în ceea ce privește organizarea unor curse în regim charter către destinații de vacanță din Turcia și din Grecia, dar și către Budapesta și Viena, sens în care noi am avut deja consultări în acest an.
Există, deci, posibilitatea ca, pe viitor, în anumite zile din săptămână, capacitatea actualelor construcții de la Aeroportul Craiova să fie insuficientă în raport cu numărul mare de pasageri. Privind în urmă, la vremea în care am început acest proiect şi când pe aici nu treceau nici 300 de călători într-un an întreg, vedem cât de mare este pasul pe care l-am făcut“, a declarat Ion Prioteasa, preşedintele CJ Dolj.

dumitru iovan prioteasa aeroport Prioteasa, CJ Dolj: Veste extraordinară privind Aeroportul Craiova. Proiect de 24 de milioane de euro pentru infrastructură poze
Vicepreşedintele Consiliului Judeţean Dolj Cristinel Iovan apreciază că atragerea finanţării nerambursabile în valoare de peste 20 de milioane de euro nu ar fi fost posibilă dacă CJ nu ar fi investit în modernizarea Aeroportului Craiova.
„Suntem la momentul în care punem în valoare un proiect mai vechi, de care am mai făcut vorbire și pentru care s-a muncit mai bine de trei ani de zile. Este o investiţie care vizează, în primul rând, optimizarea pistei de decolare-aterizare şi a căii de rulare, precum şi achiziţionarea unor sisteme performante de ghidaj al aeronavelor.
Răbdarea, profesionalismul echipei, transparenţa în actul decizional şi munca susţinută au fost ingredientele care au condimentat acest succes de etapă, pentru că, iată, odată cu implementarea acestui proiect, se prefigurează o nouă perspectivă pentru Aeroportul Craiova, axată pe deschiderea de noi rute către oraşe importante ale lumii.
Proiectul Consiliului Județean Dolj de a dezvolta Aeroportul Craiova este un model de bună practică pentru modul în care o investiție susținută exclusiv de la bugetul CJ poate fi continuată printr-un proiect finanţat din fonduri europene. De altfel, atragerea celor peste 24 de milioane de euro pentru îmbunătăţirea infrastructurii aeroportuare nu ar fi fost posibilă dacă CJ Dolj nu ar fi investit anterior în modernizarea acestuia.
În urmă cu câțiva ani, am plecat de la o idee, cea a modernizării unui aeroport de pe care zburau anual câteva sute de persoane, idee pe care nimeni nu o credita cu foarte multe șanse. Astăzi, am ajuns în momentul în care putem spune că, odată cu finalizarea acestei investiţii, vom avea unul dintre cele mai frumoase aeroporturi regionale din țară. Este un proiect prin care Aeroportul Craiova prinde aripi“, a afirmat vicepreşedintele CJ Dolj Cristinel Iovan.
La rândul său, directorul Aeroportului Craiova, Mircea Dumitru, a declarat: „Cu siguranţă că, dintre lucrările pe care le presupune modernizarea infrastructurii, cea mai complexă vizează reabilitarea pistei de decolare-aterizare, cu două straturi de mixturi speciale, turnate la rece, mai ales că va fi executată fără a opri traficul aerian.
În cazul în care n-am fi procedat la această investiţie, ne-am fi confruntat, din cauza degradării pistei, cu restricţii tot mai accentuate, iar numărul mediu al curselor care puteau fi operate în condiții de siguranță ar fi fost limitat la o aterizare-decolare pe zi. Or, la finele acestei lucrări, ștacheta va fi ridicată și condițiile de operare mult îmbunătățite. Spre exemplu, numărul de curse permise va urca la 3-4 zilnic.
Un alt atu al proiectului constă în sistemul performant de balizaj, care va da posibilitatea operării în condiții de vizibilitate redusă, aeronavele putând coborî până la o altitudine de 100 de metri pentru inițierea procedurilor de aterizare. În concluzie, odată realizată această investiție, Aeroportul Craiova îşi va revendica un binemeritat loc în galeria primelor aeroporturi regionale din România.“
Proiectul privind reabilitarea infrastructurii de mișcare a Aeroportului Craiova are o valoare totală de 24.266.060 de euro, inclusiv TVA, din care 80,6 la sută reprezintă fonduri europene nerambursabile, obținute prin Programul Operaţional Sectorial Transport, 17,4 la sută – finanțare guvernamentală, iar 2 la sută – finanțarea Consiliului Județean Dolj.
În prezent, de pe Aeroportul Craiova se derulează curse regulate de la şi către Roma şi Milano, în fiecare luni şi vineri, cu menţiunea că, pentru ultima dintre aceste destinaţii, au fost deja demarate procedurile în vederea creşterii frecvenţei zborurilor la patru pe săptămână. La 29 octombrie vor fi lansate cursele directe către Londra, iar licitaţia pentru alte trei rute externe se află în derulare. Noile destinaţii europene la care va fi conectată Craiova sunt Barcelona şi Bologna, cu câte două zboruri pe săptămână, şi Dortmund, cu o frecvenţă de trei curse săptămânal.

BIROUL DE PRESĂ