PNL: Exporturile și investițiile străine, prioritatea zero a debutului guvernării liberale

 

 

Debutul guvernării PNL va marca schimbarea profundă a organizării, rolului şi mai ales nivelului de eficienţă al tuturor instituţiilor care se ocupă de promovarea exporturilor româneşti şi de atragerea investiţiilor străine.

PNL consideră că acest demers rapid reprezintă condiția sine qua non pentru a putea vorbi,  în cel mult un an din momentul preluării guvernării, despre rezultate reale, importante şi uşor măsurabile.

În acest domeniu nu mai e loc, absolut deloc, doar de promisiuni deşarte, simple intenţii şi nesfârşite bâjbâieli, aşa cum s-a întâmplat în ultimii ani, pe perioada întregii guvernări conduse de Victor Ponta.

PNL a precizat deja, în Programul său de guvernare, intitulat ”Reclădirea Naţională”, că are voinţa şi priceperea de a întreprinde „modificarea rolului reprezentanţelor economice ale României”, precum şi că „ne vom asuma rolul de Guvern pro-business, … ofensiv în promovarea României ca ţară de investiţii („investment-land“)”.

La momentul actual, performanţa activităţii de sprijinire a exporturilor româneşti şi de atragere a investiţiilor străine este intolerabil de scăzută, ceea ce chiar şi unii lideri PSD recunosc, atunci când îi ia gura pe dinainte şi uită să ne mintă tot timpul.

Am introdus deja, în Programul nostru de guvernare, ideea înfiinţării unei „agenţii de tip TPO (Organizaţie pentru Promovarea Comerţului), folosind experienţa altor ţări din UE”, ca şi soluţia alternativă, respectiv „înfiinţarea Agenţiei Române de Investiţii şi Promovare a Exporturilor (Romanian Trade & Invest), pentru atragerea unei noi generaţii de investiţii străine şi promovarea exporturilor româneşti pe pieţe diversificate”.

În termeni foarte concreţi, avem şi voinţa politică, dar şi capacitatea ca, încă din primul an de după preluarea guvernării, să întreprindem următoarele:

  • Creşterea eficienţei promovării exporturilor româneşti cu cel puţin 8-10%, precum şi a activităţii de atragere a investiţiilor străine în România tot cu 8-10%.
  • Menţinerea unui ritm de creştere a eficienţei acestor două activităţi cu cel puţin 5 %, în fiecare din anii în care PNL se află la guvernare.
  • Evaluarea profesională, minuţioasă, a eficienţei în activitate a diplomaţilor economici ai României, aceia pe care îi numim în limbaj curent ataşaţi comerciali.
  • Aplicarea generalizată a unui ghid complet, amănunţit, funcţional şi obligatoriu de conduită şi performanţă profesională pentru toţi cei implicaţi în promovarea exporturilor româneşti şi atragerea investiţiilor străine.
  • Redactarea şi publicarea online, pe paginile tuturor instituţiilor cu atribuţii în domeniu, a unor ghiduri amănunţite, permanent aduse la zi, cu toate informaţiile necesare exportatorilor români şi investitorilor străini interesaţi de România. A oferi beneficiarilor informaţii complete şi precise este cea dintâi obligaţie a instituţiilor statului, în ambele domenii despre care vorbim aici.
  • Aşezarea veniturilor tuturor categoriilor de persoane care lucrează pentru promovarea exporturilor și atragerea investiţiilor străine în strictă corelaţie cu rezultatele obţinute. Rolul unui ataşat economic, ca şi rolul şefului său de la Bucureşti, nu e acela de a nu face nimic, nici acela de a produce doar promisiuni.
  • Accesul şi promovarea în funcţii de execuţie şi de conducere în ambele domenii – acela menit să conducă la creşterea exporturilor româneşti, ca şi cel menit să ducă la creşterea investiţiilor străine în România – exclusiv în funcţie de competenţa şi de rezultatele profesionale. Sistemul ataşaţilor economici trebuie complet depolitizat şi aşezat doar pe criterii de performanţă. Un acord pe această temă, între toate partidele parlamentare, ar fi extrem de util pe termen lung.

 

Departamentul de comunicare al PNL