ORCHESTRA SIMFONICĂ A FILARMONICII “OLTENIA” – Concert aniversar DAN DEDIU

 

VINERI,  2  APRILIE  2021,  ORA  19:00 ORCHESTRA  SIMFONICĂ  A  FILARMONICII  “OLTENIA”

Concert aniversar DAN DEDIU

DIRIJOR

TIBERIU  SOARE

 

SOLIST

MIRCEA  MARIAN

violoncel

 

 

În program:

Dan Dediu:

Fandacsia – Rapsodie pe teme din opera „O scrisoare pierdută” (primă audiție absolută)

Concertul pentru violoncel și orchestră (primă audiție)

 

 

            Vineri, 2 aprilie, ora 19:00, artiştii Filarmonicii „Oltenia” Craiova invită publicul la Concetul aniversar Dan Dediu, cu dirijorul TIBERIU SOARE şi violoncelistul MIRCEA MARIAN. În program vor fi două lucrări în primă audiţie, semnate de profesorul şi compozitorul Dan Dediu: Fandacsia – Rapsodie pe teme din opera „O scrisoare pierdută” (primă audiție absolută) şi Concertul pentru violoncel și orchestră (primă audiție). Evenimentul va fi transmis pe canalul YouTube al filarmonicii oltene şi va putea fi vizionat gratuit, accesând link-ul:

https://www.youtube.com/c/FilarmonicaOlteniaCraiova

 

Tiberiu Soare este dirijor al Operei Naționale București, iar începând cu luna octombrie a anului 2020 artistul ocupă și funcția de dirijor principal al Filarmonicii de Stat din Sibiu. Pe plan internaţional activitatea artistului a constat în colaborări cu numeroase ansambluri de prestigiu, precum: London Philharmonic Orchestra, Kammer Ensemble N (Stockholm), Musica Vitae Chamber Orchestra (Suedia). Din 2007 și până în prezent este colaborator permanent al Fundației Calea Victoriei. În calitate de lector al Fundației a susținut mai multe șiruri de conferințe interactive pe teme muzicale ale căror conținut a fost sintetizat în două volume: Pentru ce mergem la Operă? (Premiul Galei Societății Civile 2014) și Nouă povestiri muzicale (2016).

*

Mircea Marian este licențiat în violoncel și absolvent al cursurilor de master ale Universității Naționale de Muzică din București la clasa prof. univ. dr. Marin Cazacu. Doctor în muzică, acesta ocupă postul de lector universitar în cadrul Universității Naționale de Muzică din București, este solist instrumentist al Orchestrei de Cameră Radio a Societății Române de Radiodifuziune, membru al Duo Cello Jaya, PlaCello, Orchestrei Române de Tineret, al ansamblurilor Violoncellissimo și Profil. Câștigă numeroase premii, precum: premiul I la concursul internațional Liezen-Austria, premiul I și premiul special al concursul internațional Eugen Coca – Chișinău, premiul I la concursul Victor Giuleanu – secția muzică de cameră, premiul II la concursul Drumul spre celebritate, marele premiu la concursul Paul Constantinescu și premiul I la concursul Mihail Jora.

*

Dan Dediu este profesor de compoziţie, a fost şeful catedrei de compoziţie din cadrul Universităţii Naţionale de Muzică din Bucureşti, este directorul artistic al Ansamblului „Profil”, iar între 2008-2016 a ocupat funcţia de rector al Universităţii Naţionale de Muzică din Bucureşti. De asemenea, este doctor honoris causa al Universității de Arte ”George Enescu” din Iași. Muzica sa degajă energie, claritate de exprimare, siguranţă melodico-armonică, bazându-se pe un simţ versatil al formei şi al culorilor instrumentale, precum şi pe o pendulare estetică între ludic şi tragic. Sonoritatea compoziţiilor sale este definită de mai multe elemente: staccato capricios, imprevizibile schimbări de dispoziţie, intersecţii de temporalităţi, imagistică asociativă bogată, motive melodice pregnante şi memorabile, definiţii psihologice precise realizate cu numai câteva sunete.

*

            „Fandacsia pentru orchestră op. 170, subintitulată și Rapsodie pe teme din opera ”O scrisoare pierdută”, a fost scrisă în 2020… De ce Fandacsia? Pentru că e un cuvânt cheie în arsenalul lingvistic al lui Caragiale. Ce alt cuvânt ar fi surprins mai bine lumea pestriță a personajelor lui nenea Iancu? Piesa îi este dedicată lui Tiberiu Soare, cel care a impulsionat scrierea operei ”O scrisoare pierdută”, precum și a acestei rapsodii.

*

„Cele patru părți ale Concertului pentru violoncel și orchestră realizează o călătorie muzicală diversă și surprinzătoare, în care solistul este supus mai multor probe, ca într-un ritual inițiatic amintind de „Flautul fermecat” al lui Mozart: 1. proba apei, a eroismului și a virtuozității, 2. proba aerului, a meditației solitare și a imersiunii în amintire, 3. proba focului, a dansului și a pasiunii”.