ISU: Ziua Europeană a Numărului unic 112. Peste 26.000 de apeluri în Dolj

Începând cu 2009, în mai mult de 25 de țări din Europa sunt organizate activităţi de sensibilizare a populaţiei cu ocazia celebrării Zilei Europene 112 care are loc pe 11 februarie în fiecare an.
Din anul 2008, 112 este unicul număr de urgenţă care poate fi folosit, de pe orice telefon fix, telefon public sau mobil, pentru a ajunge, gratuit, la serviciile de urgenţă (ambulanță, pompieri şi poliţie) în orice ţară a Uniunii Europene.
În România a fost reglementat unitar atât introducerea numărului european pentru apeluri de urgenţă, 112, precum şi sistemul tehnic şi organizaţional al recepţionării şi transmiterii apelurilor de urgenţă referitoare la: incendii, accidente, urgenţe medicale, dezastre şi alte evenimente care implica intervenţia rapidă a serviciilor specializate.
Sărbătorirea Zilei Europene 112 este un pas important în promovarea 112, mai ales în zilele noastre când cetăţenii călătoresc mai mult decât oricând către locul de muncă, către locul unde îşi defăşoară studiile, în vacanţe, etc.. În majoritatea ţărilor europene au loc sesiuni de informare şi prezentări despre 112 în şcoli, Ziua Uşilor Deschise şi vizite în centrele de urgenţă 112.
“Sistemul Naţional Unic pentru Apeluri de Urgenţă 112″ a devenit, în doar câţiva ani, unul dintre cele mai prestigioase şi de încredere servicii puse, de către stat, în slujba salvării vieţii oamenilor, a protejării proprietăţii şi a mediului. Este un adevărat brand naţional. Numărul 112 face parte din cotidian, este parte a societăţii şi îşi confirmă zilnic, minut cu minut, utilitatea. “Dacă 112 nu ar fi existat el ar fi trebuit inventat”, a spus Directorul Serviciului de Telecomunicaţii Speciale, General inginer Marcel Opriş.
La nivelul Inspectoratului pentru Situaţii de Urgenţă “Oltenia” al judeţului Dolj, au fost înregistrate în luna ianuarie 2013, un număr de 1.966 apeluri de urgenţă prin numărul unic 112, iar pe parcursul anului 2012 au fost înregistrate 26.131 apeluri de urgenţă.

Numărul unic pentru apeluri de urgenţă 112 trebuie folosit doar atunci când este necesară intervenţia structurilor specializate de urgenţă, pentru asigurarea asistenţei imediate în situaţii în care ne este periclitată viaţa, integritatea ori sănătatea cetăţeanului, ordinea publică, proprietatea publică sau privată ori mediul.

Dacă sunaţi la 112 trebuie să anunţaţi:
– ce urgenţă aveţi;
– unde este urgenţa;
– unde vă aflaţi;
– de la ce număr de telefon sunaţi;
– cum vă numiţi.
Operatorul evaluează urgenţa apelantului în funţie de informaţiile primite şi transmite aceste informaţii la agenţia/agenţiile de urgenţă abilitate în rezolvarea cazului respectiv. Dacă este nevoie de intervenţia tuturor agenţiilor, datele preliminare ale cazului sunt transmise simultan, în maximum 2-3 secunde.
Ultimul Eurobarometru al Comisiei Europene, referitor la numărul unic european de urgenţă 112, arată că România se află pe primele locuri în ceea ce priveşte informarea şi educarea populaţiei în UE.

BIROUL DE PRESĂ din cadrul Inspectoratului
pentru Situaţii de Urgenţă ”Oltenia” DOLJ