Facultatea de Mecanică a Universității din Craiova a împlinit 40 de ani

Foto 1 FMC clad noi Facultatea de Mecanică a Universității din Craiova a împlinit 40 de ani poze

Facultatea de Mecanică din Craiova s-a înființat în 1977. A fost nevoie de un morman de memorii către conducerea de partid și de stat a vremii, plus o jumătate de coală A4 cu scris mare, pentru Ceaușescu, plus un cutremur și ceva „var anti-seismic”. Acum e una din cele mai importante din facultățile Universității din Craiova, cu trei departamente și 2000 de studenți, la Craiova și Severin.

Mai marii Facultății au programat manifestări întinse pe trei zile pentru a marca aniversarea.

IMG 7476 Facultatea de Mecanică a Universității din Craiova a împlinit 40 de ani poze

„Facultatea de Mecanică a fost înființată în 1977, prin Decretul Consiliului de Stat nr. 207 din 12 iulie, în cadrul Universităţii din Craiova, funcționând în același sediu ca și astăzi. Atunci când a fost înființată Facultatea de Mecanică, sediul a fost atribuit aici, în această zonă, la numărul 107, pe Calea București, într-o clădire monument istoric, construită în anul 1898 și finalizată în anul 1901. Această clădire, după anul 1977, a intrat în reabilitare, iar lucrările au continuat vreme de aproape 10 ani de zile. În anul 2009 am propus un proiect ambițios, de aproape 10 milioane euro. Acest proiect a primit finanțare în anul 2013 și a fost finalizat cu succes în anul 2015. În acest moment, din punct e vedere al infrastructurii educaționale de cerectare și de cazare a Facultății de Mecanică este una de invidiat la nivel de țară. Facultatea de Mecanică înființată în anul 1977 a debutat cu două specializări importante: tehnologia construcțiilor de mașini, care este prezntă la Universitatea din Craiova din anul 1976 la Facultatea de Electrotehnică, și cu specializare mașini-unelte. A urmat specializarea de construcții civile industriale și agricole la subingineri și, de asemenea, specializarea de utilaj pentru materiale și construcții, tot la subingineri. După anul 1990 au apărut mai multe specializări: autovehicule rutiere, mașini și instalații pentru agricultură și industrie alimentară, inginerie economică în domeniul mecanică, știința și ingineria materialelor, mecanică aplicată. După anul 2005 a apărut o specializare nouă – ingineria transporturilor și a traficului”, a declarat prof. univ. dr. ing. Nicolae Dumitru, decanul Facultății de Mecanică, miercuri, în cadrul unei conferințe de presă, organizată în sala inaugurată anul trecut.

IMG 7475 Facultatea de Mecanică a Universității din Craiova a împlinit 40 de ani poze

Nicolae Dumitru: Un sanctuar al ingineriei!

„În cei 40 de existență, Facultatea de Mecanică din cadrul Universității din Craiova a furnizat în piața muncii, generații de absolvenți, iar cea mai mare parte dintre ei au reușit să facă performanță sunt personalități în domenii precum învățământ universitar și cercetare științifică, creație artistică și tehnico-științifică, justiție, mass-media. Acești absolvenți, împreună cu profesorii care i-au format în timp au reușit să impună peste timp amprenta Facultății de Mecanică, să facă ca această facultate să devină la Craiova un adevărat sanctuar al ingineriei. Astăzi, Facultatea de Mecanică este una dintre cele mai mari facultăți ale Universității din Craiova, o facultate în care-și desfășoară activitatea aproape 2.000 de studenți care sunt coordonați, educați de un corp profesoral format din aproape 100 de cadre didactice titulare. Facultatea are trei departamente, două la Craiova și unul la Drobeta Turnu Severin și acoperă domenii de studii în: Ingineria Autovehiculelor, Inginerie Industrială, Ingineria Transporturilor, Inginerie Civilă, Ingineria Mediului, Inginerie Marină și Navigație, Inginerie și Management, respectiv Ingineria Materialelor, a afirmat decanul instituției de învățământ superior.

IMG 7470 Facultatea de Mecanică a Universității din Craiova a împlinit 40 de ani poze

„Sanctuarul ingineriei” de azi a avut începuturi modeste, după cum își aduce aminte fondatorul facultății, Iulian Popescu, primul decan al instituției, ambiția oltenilor de a înființa facultatea de mecanică la Craiova având de luptat cu birocrația comunistă, de care a reușit să profite în cele din urmă în chip magistral. Prezent la conferința de presă  de miercuri, profesorul Iulian Popescu și-a amitit: „A început totul cu muncă. A continuat cu și mai mult muncă și cu dăruire. În 1975 eram șef de catedră la Facultatea de Electrotehnică, disciplinele mecanicii, și am fost chemat la rector și mi s-a propus să devin secretar științific al Universității cu un singur scop: să înființăm o facultate de Mecanică la Craiova. Am început cu memoriile la minister. S-au completat niște dosare mari, nici gând să se înființeze. Noi arătam că avem condiții, spații, dascăli, întreprinderi în zonă pentru practică. Nimic! În sfârșit, într-o zi sunt chemat la rector și mi se spune: repede, să facem memoriu pentru înființarea facultății. Zic: Păi de ce nu mi-ați spus că veneam pregătit cu hârtiile, că am mormane întregi? Mi s-a spus: Nu e nevoie! Ne trebuie doar o jumătate de pagină! Am luat un coleg care se pricepea la treburi de partid și-am început să scriem: Potrivit directivelor Congresului Cutare al partidului, cum se făcea pe atunci, am mai băgat eu niște chetiuni tehnice și gata: o jumătate de pagină, scrisă în litere cu corp mare, că mergea la Ceaușescu și trebuia să fie hârtiile scrise cu litere mari, că nu voia să poarte ochelari. După o săptămână, sunt anunțat că s-a înființat secția de TCM în cadrul Electrotehnicii. Am început să ne ocupăm și să gândim o facultate, să ne formăm un corp profesoral, că  noi spusesem că avem profesori, dar trecusem acolo și colegi de la Matematică și de la Fizică, să iasă numărul. De spații suficiente și laboratoare nu mai vorbesc. Am avut noroc, pot să spun acum, cu cutremurul din 1977. A fost o tragedie, dar s-a întâmplat un lucru atunci: toți cei care făceau cursuri aici, în clădirea destul de veche, au fugit. În Senatul Universității se luase decizia demolării clădirii, dar eu am cerut să vedem dacă o putem repara și transforma în sediu pentru facultatea noastră. Aveam deja profesori care erau șefi de șantiere pe la mari investiții din Oltenia, proiectanți la Institutul de Proiectări Județean. I-am adunat pe toți și i-am adus aici să spună dacă se poate repara clădirea. În cele din urmă s-a găsit o soluție: s-au îmbrăcat fațadele în plăci de metal de câte un metru pătrat, susținute cu tiranți. Au mai reparat șu tencuielile deteriorate șu zugravelile, că și glumeau studenții că se dă cu var antiseismic. Așa au început cursurile facultății și iată că această clădire a mai rezistat 40 de ani. Apoi a urmat aventura cu laboratoarele: aveam nevoie de mașini, de strunguri, tot felul. Am profitat de modul de lucru de atunci. Spre sfârșitul anului erau unități de producție, cum erau cei de la Electroputere, care nu-și realizarela planul la investiții, altele care nu-și făcuseră planul la producție. Am putut să luăm fonduri de la unii și să mergem la marile întreprinderi producătoare de mașini-unelte din țară care nu-și făcuseră planul la producție, să facem comenzi și să spunem că utilajele au fost realizate în decembrie, dar le-am lăsat în custodia lor până facem noi rost de mijloace de transport să le aducem la Craiova. Ele au fost practic gata în primăvară. Asta a fost începutul facultății de mecanică. A fost un efort colosal, dar pe care l-am făcut cu mult entuziasm”.

IMG 7468 Facultatea de Mecanică a Universității din Craiova a împlinit 40 de ani poze