Coca Cola și primăria Mischii dau de băut la Gogoșești și Călinești

Totul prin intermediul proiectului i H2O (Water) – HelpingToObtainWater, implementat de Asociația CSR Nest și finalizat recent în comuna doljeană. Proiectul a fost finanțat de Fundația Coca-Cola, prin The New World Program, în parteneriat cu Global WaterChallenge (GWC).

Inițiativa destinată să asigure accesul la apa potabilă de calitate pentru locuitorii comunei Mischii, în principal cei din satele Călinești și Gogoșești, a fost finalizată ieri, când edilii locali și reprezentanții fundațiilor implicate au prezentat rezultatele proiectului: patru puțuri de mare adâncime forate în patru puncte ale comunei, trei dintre acestea în cele două sate izolate.



„Este un proiect finanțat de Fundația Coca-Cola, prin Programul New World și în parteneriat cu Global Water Challange, organizații care își propun să aducă apa cât mai aproape de cei care au nevoie. Orice organizație are nevoie de niște repere, iar strategia de business este cea care duce mai departe scopul acesteia. Implicarea companiilor în comunități nu mai poate fi disociată de dezvoltarea sustenabilă. Este un concept foarte mult în zona corporate, dar, simplu spus, înseamnă grija față de mediul înconjurător, inclusiv apă. Pentru că dacă acționăm astăzi, vom avea un mâine mai bun pentru noi și pentru generațiile viitoare”, a declarat, 
Anda Sebesi, vicepreședinte CSR Nest.

Primăria din localitate a cuplat imediat la proiectul Fundației Coca Cola și CSR Nest, edilii angajându-se să investească sumele necesare din bugetul local pentru realizarea unor rețele stradale de cișmele pentru locuitorii din Călinești și Gogoșești, sate izolate de restul comunei, prea îndepărtate pentru a fi racordate la rețeaua publică.„Este o zi fericită pentru mine, ca primar. Țin să mulțumesc în mod special Fundației Coca-Cola, pentru că sponsorizarea oferită de dumnealor, în valoare de circa 50.000 de dolari, ne-a ajutat să forăm patru puțuri. De ce patru? Unul dintre ele este conectat la rețeaua de apă care alimentează patru sate: Mlecănești, Mischii, Motoci, Urechești, rețea de apă care, vara, rămânea fără apă și nu puteam furniza apă 24 de ore din 24. Acest puț suplimentar – al șaselea pentru noi – pentru că noi mai avem câteva forate – ne ajută să furnizăm în continuu apă în cele patru sate. Celelalte trei puțuri sunt în satele Călinești – unul pe coama dealului și altul în vale și în Gogoșești un puț. Am profitat de această sponsorizare din partea Coca-Cola și în sprijinul acestei idei contribuim și noi, ca administrație locală, cu fonduri de la bugetul local, și pe fiecare puț extindem cu rețea de apă de câte 1,5 km și să facem cișmele stradale, pentru că satele Călinești și Gogoșești au pânza freatică la mare adâncime, peste 60-70 de metri. Oamenii din aceste sate, din zona de deal, ca să își apa de care au nevoie trebuia să coboare în vale și apoi să ure cu ea, poate chiar sute de metri. Este foarte greu, mai ales în perioada de iarnă”, a declarat primarul comunei Mischii, Gheorghe Popa.

De altfel, edilul-șef nu s-a angajat doar în nume personal, ci alături de viceprimar și întregul consiliu local, prezent în efectiv complet la conferința de închidere a proiectului, și în fața preotului din localitate.


„Mă bucur că marcăm un moment simbolic de transfer al unor rezulate palpabile ale unui proiect finanțat de Fundația Coca-Cola, prin-un program Global – GlobaL Water Challenge și transferul rezultatelor pentru comunicate pentru beneficiul comunității. De asemenea, este un exemplu de conlucrare între companii, ong-uri și autorități locale. Compania Coc-Cola a identificat prin fundație această nevoie, a oferit finanțare, CSR Nest și Asociația Today’s Future a făcut efectiv lucrarea, iar Primăria Mischii a extins acest beneficiu către mai mulți localnici, prin acea mini-rețea de cișmele. În cuvinte simple, este vorba despre a face bine, de a lăsa ceva în urmă, pentru generațiile actuale și viitoare. Noi, la Coca-Cola vorbim mai pompos despre sustenabilitate, este vorba despre o companie producătoare de băuturi răcoritoare căreia îi pasă de angajații ei, de consumatori și de comunitățile în care își desfășoară activitatea, pentru că noi suntem o companie globală, dar noi aici în România producem și distribuim în țară. Drept pentru care vrem să fim un partener pentru comunitățile locale. Apa este un element principal pentru noi. Este ingredientul principal al produselor noastre: reprezintă între 70% și 90% în produsele noastre. De asemenea, este foarte importantă în procesul de fabricație și în agricultură, de unde ne luăm ingredientele și, totdată este foarte importantă pentru comunitățile în care trăim. Așadar, gestionarea apei reprezintă o prioritate pentru companie și, în consecință, și pentru fundație, care are o arie prioritară în a asigura accesul la apă curată și conservarea ei. Avem foarte multe proiecte în această zonă, iar cel de aici este o mică parte”, a precizat, la rândul său, Mihaela Niță, reprezentant Coca Cola România.

Pe lângă lucrările de foraj, proiectul a inclus și o serie de activități educaționale legate de utilizarea responsabilă a apei, cu scopul de a preveni și diminua risipa acesteia. Componenta educațională a țintit tinerii și adulții din Comuna Mischii precum și elevii Școlii Gimnaziale Alecsandru Nicolaid din Mischii. „Este un proiect important pentru o comunitate relativ mică din județul Dolj, dar importantă din mai multe puncte de vedere, inclusiv geografic. Comuna Mischii este destul de aproape de Craiova, un oraș modern, cu acces la multe resurse. Dar, la 15-16 km de oraș, aici, la Mischii, situația e puțin diferită. Proiectul nostru, pe lângă faptul că a creat, concret, în comuna Mischii, posibilitatea ca locuitorii să aibă acces la apă potabilă într-un mod mult mai facil, a pus accent și pe o activitate educațională. E important nu doar să avem acces la apă potabilă, dar și să nu mai risipim această resursă, să înțelegem că este limitată, că este responsabilitatea noastră să o îngrijim și să limităm consumul. Am considerat că informația e utilă și am realizat o activitate educațională care a presupus realizarea unei broșuri și organizarea unor întâlniri cu elevii școlii gimnaziale din Mischii, dar și cu locuitorii pentru că, în cele din urmă, lor li se adresează proiectul”, a declarat Sorin Boboc, președinte al Fundației Todays Future, reponsabil cu partea educațională a proiectului. Alin Tudor, directorul Școlii Gimnaziale ”Alecsandru Nicolaid” din Mischii, spune că aceste activități vor continua: „Ne-am propus și am și început cu dvs. o campanie de responsabilizarea a elevilor pentru un consum cât mai echilibrat al apei. Am avut deja o întâlnire și vom continua acțiunile și le vom extinde și la grădiniță. Chiar dacă ei sunt mai mici, cu ajutorul imaginilor sunt convins că și ei vor înțelege ceea ce înseamnă apa. Vom continua această campanie atât cu copiii cât și cu părinții!”