Biblioteca Aman: Lucian Dindirică – la Simpozionul Național „Suntem ceea ce vrem să fim”

dindirica gradinita Biblioteca Aman: Lucian Dindirică – la Simpozionul Național  „Suntem ceea ce vrem să fim” poze

Joi, 20 martie 2014, Școala Gimnazială Gheorghe Bibescu – Craiova a găzduit lucrările celei de-a VII-a ediții a Simpozionului Național „Suntem ceea ce vrem să fim” cu tema Educația – Limbajul universal al interculturalității europene. Intervențiile și alocuțiunile participanților au tratat problematica interculturalității europene, veritabilă cheie pentru o înțelegere reciprocă mai bună. Valori precum toleranța, deschidere, colaborare și înțelegere s-au regăsit în materialele susținute cu această ocazie.

Prezent la eveniment, Lucian Dindirică, managerul Bibliotecii Județene „Alexandru și Aristia Aman”, a subliniat importanța conceptului de multiculturalism, dar și rolul dascălilor, al școlii, familiei și bibliotecii în dezvoltarea armonioasă a copiilor și elevilor. Referitor la tema simpozionului, Dindirică a susținut că:educația, înțeleasă aici ca indicator esențial al sănătății unei societăți, ca principal liant al unei apropieri atât de necesare între multitudinea de culturi care punctează spațiul european, este unul dintre instrumentele pe care Europa pune accentul în vederea stabilirii unui limbaj intercultural funcțional, profesat și promovat la scara întregului continent.

În acest vast și complex univers cultural care este astăzi lumea globalizată se impune de la sine o regândire și o reformare a atitudinilor și abordărilor față de chestiunea culturalității. Lărgirea orizontului de interes față de politicile internaționale în sensul unei cooperări culturale și educaționale la nivel european este o chestiune la care trebuie să ne gândim serios. Școala, instituția care vine in întâmpinarea acestei reale provocări, își găsește noi rosturi în profesarea unor valori civice europene, în promovarea unui set de bune practici cetățenești. Între acestea, la loc de cinste, figurează principiului toleranței. Din punct de vedere istoric, conceptul de toleranță se dezvoltă de-a lungul traiectoriei care evoluează de la intoleranță la respectul disensiunii și de aici, prin intermediul acestui respect, la credința în valoarea diversității, culturale în cazul nostru. Dezvoltarea sensibilității și a înțelegerii în raport cu specificitățile culturale ale celorlalți este nu doar o manieră de a descuraja atitudinile rasiste, ci mai ales calea spre o societate mai bună, mai împlinită.

Proba maturității pe care școala românească este invitată să o dea constă nu doar în inocularea toleranței culturale, ci și în aplicarea și promovarea încrederii în celalalt, în cel care se deosebește de noi la nivel cultural. Acceptarea acestuia din urmă, alături de tabieturile și practicile sale, reprezintă o ieșire dintr-un spațiu îngust rezervat sinelui și, automat, într-o deschidere față de celalalt, față de nevoile, aspirațiile și dorințele sale legitime. Biblioteca Județeană „Alexandru și Aristia Aman”, pentru a menționa unul dintre actorii implicați în acest proces, este instituția care-și înțelege profund rolul educativ și formativ pe care îl joacă în societate. Noi suntem, prin excelență, un spațiu al multiculturalității. Adoptarea unei linii echilibrate și obiective în privința activităților dedicate publicului român, dar și celui amator de subiecte provenind din cultura engleză, franceză, sârbă sau bulgară face din bibliotecă un partener de nădejde în cultivarea înțelegerii și acceptării reciproce. Alături de bibliotecă, școala poate să promoveze mult mai eficient programe și atitudini benefice în plan cultural și social.

În altă ordine de idei, trebuie subliniat faptul că sădirea unei preocupări vii pentru o comunicare interculturală eficientă depășește cadrul școlar, participarea susținută a tinerilor la setul de proiecte comunitare sub umbrela unor organizații guvernamentale sau ONG-uri este, de asemenea, un alt drum pe care trebuie să facem pași importanți.

Dacă ne vom dovedi preocupați și eficienți în efortul nostru de a stimula curiozitatea față de diferențele socio-culturale, față de caracteristicile și atitudinile celorlalți putem spune că n-am făcut puțin lucru.. Tinerii și copiii noștri pot trăi într-o lume mai bună, mai tolerantă..”

Biroul de Presa al Bibliotecii Județene Alexandru și Aristia Aman Craiova