Adina Vălean: Lista Proiectelor de Interes Comun European alocate Romaniei care pot beneficia de finantare prin Mecanismul Conectarea Europei

valean schultz.jpg Adina Vălean: Lista Proiectelor de Interes Comun European alocate Romaniei care pot beneficia de finantare prin Mecanismul Conectarea Europei poze

Mecanismul Conectarea Europei – 30 de miliarde de Euro pentru infrastructură modernă și independență energetică prin atragerea de investiții private

Ieri, 11 decembrie 2013, a avut loc ceremonia oficială de semnare a regulamentului “Mecanismul Conectarea Europei”. Europarlamentarul PNL Adina Vălean a participat la această ceremonie alături de Președintele Parlamentului European, Martin Schulz, în calitate de raportor al Parlamentului European pentru acest pachet legislativ.

Astăzi deblocăm finanțarea pentru infrastructura din Europa. Aceste 30 de miliarde de euro constituie singurul instrument dedicat în mod direct, în următorii 7 ani, creșterii economice prin atragerea de investiții private pentru rețelele de energie transport și telecomunicații“, a declarat Adina Vălean.

Paradigma cursei pentru absorbția de fonduri europene poate fi înlocuită de noi proiecte performante, viabile economic, care vor crea locuri de muncă și ne vor conecta la costurile cele mai reduse pentru capitalul investițional.

Finalizarea investițiilor atrase prin noul mecanism va oferi cetățenilor cele mai avantajoase prețuri la energie odată cu independența energetică, va crește mobilitatea prin modernizarea căilor de transport și îi va conecta la noi servicii de telecomunicații.

Cred în succesul acestui demers și cred în șansa României de a realiza proiecte de importanță majoră, pentru prima dată fără a crește presiunea asupra deficitului bugetar. Garantarea riscului proiectelor de către Banca Europeană de Investiții prin noile instrumente financiare și crearea statutului de Proiect de Interes Comun European sunt doar două dintre avantajele competiționale de care vor beneficia proiectele românești înscrise pe lista adoptată la nivel european.

România se află într-un moment oportun pentru a fructifica participarea în acest mecanism de finanțare prin care poate reașeza modul în care abordează atragerea finanțării europene“, a conchis Adina Vălean.

Mecanismul de Conectare a Europei – Connecting Europe Facility – CEF reprezintă brațul de finanțare al proiectelor de interes comun european – PCI (Projects of Common Interest) în domeniul infrastructurilor de transport, energie și telecomunicații. Valoarea acestui mecanism de investiții publice este de 33.2 mld euro. De altfel, CEF este singurul mecanism dedicat în mod direct creșterii economice în acest auster Cadru Financiar Multianual 2014-2020.  

Bugetul Mecanismului Conectarea Europei

CEF 2014-2020

33,2 miliarde (total)

5.8miliarde

(infrastructura energetica)

1.1 miliarde

(broadband & servicii digitale)

26.2 miliarde (infrastructura de transport)

21.7 miliarde

11.3 miliarde (transferate si rezervate tarilor din Coeziune) din care 1.24 miliarde rezervate României

Lista Proiectelor de Interes Comun European alocate Romaniei care pot beneficia de finantare prin Mecanismul Conectarea Europei:

Energie – Electricitate:

Pe partea de energie electrica, lista Comisiei Europene include proiectele Romaniei in coridorul Eeast Electricity. Aici apare clusterul Bulgaria – Romania, pentru capacitati de transport de curent electric. Acesta include pe teritoriul Romaniei 3 linii interne intre Cernavoda si Stalpu, intre Gutinas si Smardan si intre Gadalin si Suceavatoate onshore.

Un alt proiect pe electricitate este clusterul Romania-Serbia, incluzand interconectorul Resita Pancevo. Pe teritorul Romaniei se vor desfasura liniile Portile de Fier -Resita, Resita- Timisoara/Sacalaz, Arad -Timisoara/Sacalaz.

3.22

Cluster Romania – Serbia between Resita and Pancevo including the following PCIs:

3.22.1 Interconnection between Resita (RO) and Pancevo (RS)

3.22.2 Internal line between Portile de Fier and Resita (RO)

3.22.3 Internal line between Resita and Timisoara/Sacalaz (RO)

3.22.4 Internal line between Arad and Timisoara/Sacalaz (RO)

3.8

Cluster Bulgaria – Romania capacity increase including the following PCIs:

3.8.3 Internal line between Svoboda (BG) and the splitting point of the interconnection Varna (BG) – Stupina (RO) in BG

3.8.4 Internal line between Cernavoda and Stalpu (RO)

3.8.5 Internal line between Gutinas and Smardan (RO)

3.8.6 Internal line between Gadalin and Suceava (RO)

 

Gaz:

Cele mai mare grup de proiecte pentru Romania sunt pe South Corridor unde este cuprins si celebrul deja proiect AGRI interconectorul Azerbaidjan, Georgia, Romania. Daca se va realiza, interconectorul va cuprinde, in mod sigur, pe teritoriul Romaniei terminalul de gaz lichefiat de la Constanta si conducta Constanta Arad Csanadpalota (Ungaria).

6.22

Cluster Azerbaijan–Georgia–Romania Interconnector project, including the following PCIs:

6.22.1 Gas pipeline Constanta (RO) – Arad – Csanádpalota (HU) [currently known as AGRI]

6.22.2 LNG terminal in Constanta (RO)

Tot pe Coridorul Sudic ar mai fi conducta submarina care sa traverseze Marea Neagra din Georgia in Romania, proiect cunoscut drept White Stream. Proiectul ar cuprinde conducte onshore si offshore Georgia-Romania, via Marea Neagra cu lungime totala de 1250 km (1115 offshore si 135 onshore) si cu capacitate de transport de 46 milioane de metri cubi/zi. Si aceste proiecte sunt la concurenta cu altele, in cadrul rutei hidrocarburilor din Azerbaidjan si Turkmenistan, din Marea Caspica.

7.2

PCI consisting of integrated, dedicated and scalable transport infrastructures and associated equipment for the transportation of a minimum of 8 bcm/a of new sources of gas from the Caspian Region (Azerbaijan and Turkmenistan) to Romania, including the following projects:

7.2.1 Sub-marine gas pipeline in the Caspian Sea from Turkmenistan to Azerbaijan [currently known as the “Trans-Caspian Gas Pipeline” (TCP)]

7.2.2 Upgrade of the pipeline between Azerbaijan and Turkey via Georgia [currently known as the “Expansion of the South-Caucasus Pipeline” (SCP-(F)X)]

7.2.3 Sub-marine pipeline linking Georgia with Romania [currently known as “White Stream”]

 

Alte trei proiecte vizând Romania sunt incluse in traseul estic al gazelor, Gas East. Unul dintre aceste proiecte care ar include Romania este clusterul de transmisie si tranzit pentru implementarea fluxului invers de gaze, din Romania in exterior. Aceste proiecte vizează dezvoltarea capacitaților Romaniei de a exporta gaze naturale. Pentru inversarea fluxului de gaze prin Isaccea-Negru Voda, este nevoie de investiții si retehnologizări. Proiectul pomenit in lista Comisiei Europene prevede aici amplificarea puterii compresorului de la Statia Silistea si constructia unei conducte de conexiune cu capacitate de 14 milioane de metri cubi pe zi, cu posibilitatea de transport reverse-flow Romania-Bulgaria.

6.13

Cluster Romania – Hungary – Austria transmission corridor, including the following PCIs:

6.13.1 Városföld-Ercsi– Győr pipeline + enlargement of Városföld Compressor station + modification of central odorization

6.13.2 Ercsi-Százhalombatta pipeline

6.13.3 Csanádpalota or Algyő compressor station

6.14

PCI Romanian – Hungarian reverse flow at Csanádpalota or Algyő (HU)

6.15

Cluster Integration of the transit and transmission system and implementation of reverse flow in Romania, including the following PCIs:

6.15.1 Integration of the Romanian transit and transmission system

6.15.2 Reverse flow at Isaccea

Tot pe Gas East este si dublarea capacitatii de depozitarea facilitatii de la Depomures. Si aceasta este la concurenta cu alte proiecte, in cadrul unui program mai amplu vizand un cluster pentru cresterea capacitatii de stocare a gazelor in Europa de Sud-Est. Acest amplu program ar putea cuprinde unul sau mai multe proiecte, inclusiv cel romanesc, dar si altele din Grecia sau Bulgaria.

6.20

Cluster increase storage capacity in South-East Europe, including one or more of the following PCIs:

6.20.1 Construction of new storage facility on the territory of Bulgaria

6.20.2 Chiren UGS expansion

6.20.3 South Kavala storage in Greece

6.20.4 Depomures storage in Romania

 

Cele mai mare grup de proiecte pentru Romania sunt pe South Corridor – conducta de gaze din Bulgaria catre Austria via Romania si Ungaria, noi conducte onshore cu lungime de 1318 km si cu capacitate de livrare de 6,1 milioane de metri cubi pe zi in Bulgaria, 6,1 in Romania, 6,1 in Ungaria si 52 in Austria. Aceste proiecte sunt insa parte a proiectului defunct Nabucco.

7.1

Cluster of integrated, dedicated and scalable transport infrastructure and associated equipment for the transportation of a minimum of 10 bcm/a of new sources of gas from the Caspian Region, crossing Georgia and Turkey and ultimately reaching final EU markets through two possible routes: one crossing South-East Europe and reaching Austria, the other one reaching Italy through the Adriatic Sea, and including one or more of the following PCIs:

7.1.1 gas pipeline from the EU to Turkmenistan via Turkey, Georgia, Azerbaijan and the Caspian [currently known as the combination of the “Trans Anatolia Natural Gas Pipeline” (TANAP), the “Expansion of the South-Caucasus Pipeline” (SCP-(F)X) and the “Trans-Caspian Gas Pipeline” (TCP)]

7.1.2 Gas compression station at Kipi (EL)

7.1.3 Gas pipeline from Greece to Italy via Albania and the Adriatic Sea [currently known as the “Trans-Adriatic Pipeline” (TAP)]

7.1.4 Gas pipeline from Greece to Italy via the Adriatic Sea [currently known as the “Interconnector Turkey-Greece-Italy” (ITGI)]

7.1.5 Gas pipeline from Bulgaria to Austria via Romania and Hungary

Proiectele AGRI si White Stream si resursele de gaz pe care le vor transporta pot fi realizate in contextul in care Consorțiul Shah Deniz1 va dispune de o capacitate estimata la 50-60 BCMA pentru 2030. In aceasta situație cele doua trepte ale proiectului Nabucco (Trans Anatolian Natural Gas Pipeline-TANAP + Trans Adriatic Pipeline-TAP2) însumează o capacitate de transport de doar 25 BCMA care nu acoperă in totalitate resursa extractibila din marea Caspica. La cei 50-60 BCMA se pot adăuga capacitatile din Turkmenistan. Stadiul avansat al negocierilor cu Uniunea Europeana pentru construcția unui gazoduct care sa lege rezervele turkmene de Azerbaidjan si Georgia au fost confirmate de reprezentantul UE in Turkmenistan: “Conducta trans-caspic este principala și UE consideră că există în prezent condițiile cele mai favorabile pentru a ajunge la acorduri și Începutul lucrărilor”.

Lista Proiectelor alocate României in domeniul transporturilor:

Orient/East-Med

ALIGNMENT:

Hamburg – Berlin

Rostock – Berlin – Dresden

Bremerhaven/Wilhelmshaven – Magdeburg – Dresden

Dresden – Ústí nad Labem – Mělník/Praha – Kolín

Kolín – Pardubice – Brno – Wien/Bratislava – Budapest – Arad – Timişoara – Craiova – Calafat – Vidin – Sofia

Sofia – Plovdiv – Burgas

Plovdiv – TR border

Sofia – Thessaloniki – Athina – Piraeus – Lemesos – Lefkosia

Athina – Patra/Igoumenitsa

PRE-IDENTIFIED SECTIONS INCLUDING PROJECTS:

Budapest Arad Timişoara Calafat

Rail

Upgrading in HU nearly completed, ongoing in RO

Vidin – Craiova

Road

Cross-border upgrading

Rhine – Danube

ALIGNMENT:

Strasbourg – Stuttgart – München – Wels/Linz

Strasbourg – Mannheim – Frankfurt – Würzburg – Nürnberg – Regensburg – Passau – Wels/Linz

München/Nürnberg – Praha – Ostrava/Přerov – Žilina – Košice – UA border

Wels/Linz – Wien – Bratislava – Budapest – Vukovar

Wien/Bratislava – Budapest – Arad – Brașov/Craiova – București – Constanța Sulina

▌Budapest – Arad

Rail

Studies for high-speed network between Budapest and Arad

PRE-IDENTIFIED SECTIONS INCLUDING PROJECTS:

Arad – Brașov – București – Constanta

Rail

Upgrading of specific sections; studies high-speed

Giurgiu, Galați

Port

Further development of multimodal platforms and connections with the hinterland: studies and works

Danube (Kehlheim – Constanța/Midia/Sulina)

IWW

Studies and works on several sections and bottlenecks; inland waterway ports:multimodal interconnections

București – Dunăre Canal

IWW

Studies & works

Constanța

Port, MoS

Port interconnections, MoS (including icebreaking services)

Craiova – București

Rail

Studies and works

(3) Other Sections on the Core Network

Timişoara – Serbia border

Cross-border

Rail

Studies ongoing

Iași- Republic of Moldova border

Cross-border

Rail

Studies ongoing and works

Suceava-Ukraina border

Cross-border

Rail

Studies and works

Târgu Neamt–Ungheni

Cross-border

Road

Upgrading

Alba-Iulia – Turda – Dej – Suceava – Paşcani – Iaşi

Other core network

Rail

Studies and works

București – Buzău

Other core network

Rail

Rail infrastructure improvement and repair, and connections with the hinterland

Ploiești-Suceava

Other core network

Rail

Studies

_____________

 

1 Etapa 2 a proiectului Shah Deniz va aduce gaz de la Marea Caspică spre piețele din Turcia și Europa , prin deschiderea ” coridorului sudic al gazelor ” . Shah Deniz Etapa 2 este de așteptat a adăuga încă 16 de miliarde de metri cubi pe an ( BCMA ) de generare a gazelor la cei Aproximativ 9 BCMA din Shah Deniz Etapa 1. In total 25 BCMA

Co – asociați Shah Deniz sunt : BP , operatorul ( 25,5 la suta ) , Statoil ( 25,5 la suta ) , SOCAR ( 10 la suta ) , Total ( 10 la suta ) , Lukoil ( 10 la suta ) , NICO ( 10 la sută ) și TPAO ( 9 la suta ) .

2

 TAP va lua decizia finala de investiție luna viitoare având deja acorduri de vânzare pentru 10 BCMA. Din totalul de 10 BCMA, BCMA aproximativ cate 1 BCMA va merge la cumpărători din Bulgaria si Grecia, iar restul va merge la traderi din Italia.